Een tijdje terug kreeg ik een uitnodiging van Albert Jan Huisman, Director Marketing & Business Development bij Kennedy Van Der Laan voor de kersverse primeur van “Content Marketing Fast Forward”, een snelkookpansessie over .. jawel contentmarketing. Een thema dat voor velen al interessant is en steeds interessanter wordt.
Wat was het idee? In een paar uur tijd 40 (!) interessante boeken over contentmarketing behandelen. Veertig boeken personally handpicked door de presentatoren Albert Jan Huisman, Andrew Davis en Bert van Loon. En dat allemaal in de trendy en sfeervolle zaal van de North Sea Jazz Club in Amsterdam. Ik hoefde er niet lang over na te denken. Natuurlijk wilde ik daarbij zijn. Als je trouwens op de infographic hiernaast klikt, zie je een uitvergroting.
De avond werd opgebouwd volgens de Gouden Cirkel van Simon Sinek: “Why, How, What”
Voor een uitgebreider artikel verwijs ik graag naar het eerste deel van Lydia ten Brink’s serie op Marketingfacts en naar het blogartikel van Gitta Bartling op Frankwatching.
De boeken op deze boekenlijst komen vooral uit de Amerikaanse boekenkast. Maar er zijn plannen voor een Dutch Edition, waar ook Nederlandse marketingvakliteratuur prominent vertegenwoordigd zal zijn. Als je op de hoogte wilt blijven van alle plannen rondom deze events, dan kun je je inschrijven voor hun nieuwsbrief. http://contentmarketingroadmap.com/content-marketing-fast-forward-amsterdam-edition/
Een aantal tips die ik zelf nog wil benadrukken voor jullie uit alle boeken die de revue passeerden:
- Probeer waarde toe te voegen. In principe is niemand behalve jijzelf geïnteresseerd in jouw product of dienst.
- Wees niet boring, maar juist opvallend.
- Is er een negatieve eigenschap aan jouw product? Verdoezel die dan niet, maar benadruk ‘m juist. Bijvoorbeeld Listerine die de vieze smaak niet negeert, maar de reclame pay-off gebruikt “de smaak die je 2x per dag haat”. Kortom, wees eerlijk.
- Houd je eigen website als content hub, als centraal knooppunt en blog niet teveel op andere platformen.
- Wees een storyteller en doe iets onverwachts. Appeleer bijvoorbeeld aan gevoel zoals een bordje bij werkers aan de openbare weg “my daddy works here..”, zodat het publiek eigenlijk direct voorzichtiger rijdt.
- Geef je werknemers voorrang. Employees first, want “happy employees make happy customers”. Zo organiseerde Zappos bijvoorbeeld voor hun personeel een #badsweaterday.
- Verplaats en verdiep je in je klant. Wie is bijvoorbeeld de volgende klant van jóuw klant?
- “If you want to raise awareness buy ads. If you want to increase demand create content.” Kortom, adverteer voor het bereik, maar zorg wél voor interessante content.
Hieronder volgen de persoonlijke favorieten van Albert Jan, Andrew en Bert op het gebied van vakliteratuur over contentmarketing.
Albert Jan’s favorieten:
- Dale Carnegie
How to win friends and influence people - Seth Godin
Permission Marketing - David Meerman Scott
The new rules of Marketing and PR - Bob Burg & John David Mann
The Go-Giver - Chris Anderson
Free - Chris Brogan & Julien Smith
Trust Agent - Simon Sinek
Start with Why - James H. Gilmore & B. Joseph Pine II
Authenticity - Al Ries & Jack Trout
The 22 Immutable Laws of Marketing - Joe Pulizzi
Epic Content Marketing - Robert B. Cialdini
Influence, the Psychology of Persuasion - Chip Heath & Dan Heath
Made to Stick
Andrew’s favorieten:
- Malcolm Gladwell
The Tipping Point - Roy H. Williams
The Wizard of Ads - David Meerman Scott
Marketing the Moon - Seth Godin
Linchpin - Jay Baer
Youtility - Ann Handley
Everybody writes
- Paul Roetzer
The Marketing Performance Blueprint
- Maria Konnikova
Mastermind
Bert’s favorieten:
- Eric Ries
The Lean Startup - Viktor Mayer Schonberger
Big Data
- Josh Linkner
Disciplined Dreaming
- Charles Duhigg
The Power of Habit
- Olivier Blanchard
Social Media ROI
- Lee Odden
Optimize