50 Twitter tips & trucs voor zorg- en onderwijsprofessionals

Via SocialBro kwamen we op deze lijst met 50 tips voor Twitter. Sommige tips zijn zeker bekend maar waarschijnlijk vind je er ook een paar verse tips. We hebben ‘m voor jullie vertaald en zoveel mogelijk aangepast naar jullie werkveld. Heb je aanvullingen? Laat ze dan achter in de comments!

Zelfs als je met je organisatie al een tijdje actief bent op Twitter, blijft het soms lastig om effectief te twitteren. Hieronder staan (schrik niet) 50 tips daarover. Onderverdeeld in tips om beter te twitteren, twitter-marketing tips, handige twitter trucs én twitter wetenswaardigheidjes. Vele daarvan zullen al bekend zijn, maar wie weet wellicht vind je nuttige tips ;-)


Tips om beter te twitteren:

  1. Ga niet bedelen om volgers. Zorg voor content, die interessant genoeg is zodat die volgers vanzelf komen.
  2. Als je je tweet opstelt rond de 100 karakters, kan je tweet makkelijker geretweet worden.
  3. Twitter je vanaf je persoonlijke account? Gebruik dan een goed herkenbare foto van jezelf in je bio. Mensen willen graag weten met wie ze twitteren.
  4. De 3 meest geretweete woorden zijn “you”, “twitter” en “please”. Met andere woorden, wees persoonlijk én beleefd in je tweets.
  5. Van plan een Twitter chat te hosten (bijv. een vragenuurtje of speciaal spreekuurtje)? Promoot de tijd, het onderwerp en de hashtag (ruim) van te voren en schrijf een blogje met een samenvatting.
  6. Een tweet, die begint met @ verschijnt alleen in de tijdlijn van jouw volgers die óók die persoon volgen.
  7. Voeg waarde toe aan de timeline van je volgers door ook regelmatig humor, interessante informatie en bijvoorbeeld handige tips te twitteren.
  8. Als je een #FF (FollowFriday) twittert (tips voor jouw volgers om bepaalde interessante accounts te volgen), noem er dan maximaal 3 én geef aan waarom deze accounts interessant zijn.
  9. Tweets met foto’s, die direct zijn geupload naar Twitter (in plaats van doorgestuurd via een ander netwerk zoals Facebook waarvoor men eerst moet klikken), hebben 94% meer kans op een retweet.
  10. Tweets waarin een citaat wordt genoemd hebben 30% meer kans op een retweet, tweets met één of meer hashtags hebben 55% meer kans. Maar wél rustig aan met het aantal hashtags. Je tweet moet wel leesbaar blijven.
  11. Probeer vooraf zo duidelijk mogelijk vast te stellen met welke reden jouw organisatie Twitter gebruikt. Wil je  specifieke diensten promoten? Ga je het inzetten voor het werven van vrijwilligers? Of wil je juist ouders bereiken? Zodra dat doel (of doelen) duidelijk is, kun je beter bepalen wat je twittert, op wie je je gaat richten en wie je gaat volgen.
  12. Vind je het lastig om iets te bedenken voor een tweet? Informatie over je organisatie kan al nuttig zijn en geeft een mooi inkijkje. En deel nuttige links, die anderen wellicht niet delen.
  13. Houd in je achterhoofd, dat tegenwoordig tweets die jij hebt bewaard als “favourites” ook verschijnen in de timeline van jouw volgers.

    Twitter-marketing tips:

     

  14. Je hebt – ook als organisatie – 2 oren en 1 mond. Gebruik ze ook in die verhouding. Luisteren naar (en reageren op) je publiek is nét zo belangrijk als twitteren.
  15. Bij volgers van een merk of organisatie op twitter is er 67% meer kans op een actieve keuze voor die organisatie dan bij niet-volgers.
  16. Van de millenials (geboren tussen 1980 en begin jaren 2000) is 15% per dag 10 keer op twitter te vinden.
  17. Maar liefst 77% van twitteraars vindt organisaties waarvan de directie actief twittert  aantrekkelijk. En zal dus sneller geneigd zijn die organisatie interessanter te vinden.
  18. Als je je blogartikel promoot via een tweet, heb je 25% meer kans op een doorklik.
  19. Als je wilt dat je tweets vaker worden geretweet, zorg dan dat je tweet in 110 – 115 karakters. Dat is de ideale lengte hiervoor.Twitter Tips Tricks Facts Graphs
  20. Gebruik aparte twitterlijsten met daarin bijvoorbeeld je concurrenten en andere interessante subgroepen om activiteiten en gebruikte strategieën van deze accounts goed in de gaten te houden.
  21. Maar liefst 80% van de geretweete tweets bevat nieuws. Dus probeer zo relevant en actueel mogelijk te twitteren.
  22. Gemiddeld genereren marketeers (B2B) die actief twitteren 2 keer zoveel leads dan marketeers die Twitter niet of nauwelijks gebruiken. Ook in de zorg- en onderwijssector is Twitter enorm waardevol om je doelgroep beter te bereiken.
  23. De snelstgroeiende groep op Twitter is de leeftijdsgroep tussen de 55 en 64 jaar.
  24. Op Twitter klikt men 8 tot 24 keer eerder op een advertentie dan op Facebook.
  25. Je volgers twitteren op verschillende tijden en dagen. Post je tweet (wél steeds verschillend geformuleerd) dan ook op verschillende momenten.
  26. In het weekend is slechts 19% van de tweets zakelijk, maar er wordt wél 17% vaker op geklikt dan door-de-weeks.
  27. Wat voor jouw organisatie de beste twittertijd is hangt af van je doelgroep. Test dan ook verschillende tijdstippen en gebruik twitter tools om dit te analyseren.

    Handige twitter trucs

     

  28. Wil je iets lezen of kijken wat je via een tweet van iemand hebt ontdekt, maar even geen tijd om dat direct te doen? Als je de tweet favourite maakt, sla je ‘m makkelijk op. Extra tip: bekijk ook eens de favourites van andere – voor jou interessante – accounts.
  29. Twitter.com heeft speciale snelfuncties. Klik op ‘?’ op je toetsenbord om de lijst daarvan te zien.
    keyboardshortcuts
  30. Twitter lijsten zijn makkelijk aan te maken en sluiten ruis uit als je wilt focussen op een bepaald onderwerp of bepaalde groep.
  31. Wil je dat de afbeelding die je twittert opvalt? Volgens Canva is de beste resolutie daarvoor 1024 x 512 pixels.
  32. Je kunt een archief aanleggen van al je tweets. Dit kun je opvragen via je instellingen op twitter.com.
  33. Als je een search doet op Twitter, vind je door toevoeging van een ‘:-)’ positieve tweets over dat onderwerp. Een ‘:-(‘ geeft negatieve tweets  in je resultaten.
  34. Als je een tweet wilt retweeten met je eigen commentaar maar is die te lang, haal dan wat tekst uit de originele tweet en tik er MT (modified tweet) in plaats van RT (retweet) bij.
  35. Klik op “more” onder een tweet en daarna op “embed tweet” om de code te krijgen die je in je eigen blog kunt plakken, zodat de bewuste tweet daar verschijnt.
  36. Wil je op een onderwerp zoeken tot een bepaalde datum? Voeg dan ‘until:YYYY-MM-DD’ toe. Met ‘after:YYYY-MM-DD’ zoek je vanaf een bepaalde datum.
  37. In de trends lijst kun je kiezen voor “Get tailored trends” om trends te zien die gebaseerd zijn op jouw interesses en locatie.
  38. Wil je alleen tweets met een link in je zoekresultaten? Voeg dan ‘filter:links’ toe in je zoekopdracht. Juist geen links? Dan ‘filter:-links’.

    Twitter wetenswaardigheidjes

     

  39. Het allereerste merk op twitter was @EarnestSewn (een kledingfabrikant) in 2006. Hun eerste tweet was pas 5 jaar later.
  40. Het twitter vogeltje heet Larry. Genoemd naar basketbal legende Larry Bird.
  41. Het originele logo met het twitter vogeltje kostte slechts $15. Twitter is nu 1.830 miljoen keer meer waard.
  42. Een gemiddelde twitter gebruiker heeft 208 volgers.
  43. Het account @venethis heeft maar liefst 37 miljoen tweets verstuurd sinds 2009.
  44. China is het meest actieve land op Twitter. Bijzonder, want de Chinese overheid heeft Twitter in de ban gedaan. Toch hebben  35 miljoen Chinezen toegang en twitteren actief.
  45. Het gemiddeld aantal woorden in een tweet bedraagt 15.
  46. Elke seconde worden er ca 7.500 tweets verstuurd.
  47. Met 7.500 tweets per seconde van gemiddeld 15 woorden lang, kan er dus elke 5 seconden een boekwerk met de omvang van Oorlog en Vrede worden gevuld.
  48. Theoretisch kan Twitter 18.446.744.073.709.551.615 accounts aan. Dat is ruim 18 triljoen. Omgerekend naar onze wereldbevolking betekent dat, dat iedereen 2,6 miljoen accounts kan hebben.
  49. In 2010 werd de eerste tweet vanuit de ruimte door @Astro_TJ verstuurd.
  50. Het duurde 3 jaar, 2 maanden en een dag voordat de biljoenste tweet verzonden werd. Nu gebeurt dat elke 36 uur.
    Originele aantekeningen van Jack DorseyTwitter werd opgericht in 2006 door Noah Glass en Jack Dorsey en was bedoeld om een groeps-sms te kunnen sturen aan vrienden. De originele vraag was dan ook “What are you doing?”
    Die vraag is in 2009 veranderd naar “What is happening?” Inmiddels is Twitter het snelste realtime netwerk en nog steeds groeiende.
    Heb je een vraag aan ons over Twitter of mis je een handige tip? Laat het ons dan weten.
Meteen delen in jouw netwerk? Tweet about this on TwitterShare on FacebookShare on LinkedInShare on Google+Email this to someone

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *